Rabu, 3 November 2010

Info Senjata Api: Jenis Pistol Dalam PDRM | Tanya Sama Itu Hud-Hud™

Info Senjata Api: Jenis Pistol Dalam PDRM | Tanya Sama Itu Hud-Hud™



REVOLVER SMITH & WESSON .38 M15
S&W M15 adalah antara model pertama dalam perolehan PDRM dandigunakan hingga kini, terdapat beberapa jenis model dan kelongsong peluru, seperti didalam gambar adalah model 4 inci dimana kelongsong peluru 6 butir, ada juga model 3 inci dan 2 inci yang hanya mempunyai 5 kelongsong peluru boleh di isi, tetapi disebabkan penjenayah pada masa kini kebanyakkan memiliki pistol jenis semi/fully auto maka PDRM telah mula bekalkan pistol jenis walther P99 kepada anggota frontliner.


HK P9S
Di keluarkan oleh firma Heckler-Koch pada tahun 1960, menggunakan kaliber .22 dimana adalah kaliber yang lebih kecil kerana saiz pistol ini juga agak kecil, hanya sebesar tapak tangan, kebanyakkan di gunakan oleh anggota/pegawai SB(special branch) kerana senang untuk disembunyikan dan juga digunakan oleh pegawai wanita, juga antara perolehan awal PDRM.



FN BROWNING HP MK2
Dikeluarkan oleh filma Browning dari belgium, adalah antara pistolsemi-auto pertama dalam perolehan polis, digunakan pada zaman komunis dan insugensi dahulu, tidak lagi digunakan pada masa sekarang kerana sebab-sebab teknikal dan dalam proses perlupusan.



VEKTOR SP1
Dikeluarkan oleh firma Vektor dari Afrika selatan, pihak PDRM memiliki dua model SP1 dan SP1 GANERAL(compact) masih digunakan hingga sekarang agak dalam dalam perolehan PDRM tetapi masih boleh digunakan, antara pistol yang bagi aku boleh dikategorikan sebagai tahan lasak.



SIG SAUER P226



S&W5906


GLOCK 19



STEYR M9



YAVUZ 16



SIG SAUER SIG PRO SP/SPC 2022

Dikeluarkan oleh firma Sig Sauer, antara perolehan terbaru PDRM model SPC2022


WALTHER P99as/P99QA/P99C

Adalah pistol paling baru dalam perolehan polis, Dikeluarkan oleh firma Walther,P99AS di bekalkan kepada frontliner P99QA akan dibekalkan kepada unit khas danP99C di bekalkan kepada pegawai penyiasat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan